Elsőként is tisztázzuk: nem Schobert Norbert élő Facebook-bejelentkezésétől robbant fel a magyar internet. A magyar közösségi szcéna egyik legrégebben aktív személyiségeként megtanulta az idők során, mivel és hogyan válthat ki aktivitást a rajongóiból, de az egész internet berobbantásához ez kevés lett volna.
Már rég feledésbe merült, de 2015-ben Schobert Norbert Zuckerbergnek címzett (magyar nyelvű) nyílt levelet, amelyben amiatt kesergett, hogy nem jutnak el a posztjai a rajongókhoz.
Észrevettem, hogy már nem engeded meg, hogy a rajongóim elolvassák a híreimet, a 90 százalékát blokkolod és egyben pénzért ajánlod nekem a híreim közzétételét. Nem új embereknek, azoknak akikért megdolgoztam, sőt fizettem Neked. Mondhatni vettem Tőled egy lakást, kifizettem, de most 4 szobából hármat ki kell vennem Tőled albérletbe. Úgy érzem, hogy nekem is és követőimnek is korlátozod a szabad információ áramláshoz való jogát és a közösségi jogokat.
És Schobert Norbert az organikus elérések 10% alá süllyedését követően is fenntartotta a Norbi Update oldal rajongói bázisát. Tette ezt egyre megosztóbb posztokkal és aktív jelenléttel. Hiszen ez a kombó biztosította azt, hogy hozzászólásra, megosztásra, de minimum egy emojira rávegye a rajongókat, különben oda a befektetett munka...
Kövérezés, mint hitvallás
Mondott ő már több olyan mondatot, ami átgondolatlan, ciki, vállalhatatlan, bántó, másokra nézve sértő. Aki úgy posztol az új Mercedes sportautójáról, hogy azt írja: “limitált, mint a feleségem…”, az bizony az elfogadott és megszokott képzettársításokon és nyelvi kereteken mindenképpen túlmutatóan fejezi ki gondolatait. Azok a családtagjai, akik a védelmébe vették (elsőként felesége, majd napokkal később édesanyja is megszólalt) is elismerték, hogy a stílus, a megfogalmazás lehetett volna finomabb.
Szinte senki nem tud úgy kövérezni a magyar közösségi médiában, mint Norbi. Ez talán a személyes élettörténetéből táplálkozik. Sokszor beszél arról ugyanis a fitneszguru, hogy gyermekkorában kövér volt, csúfolták, rengeteg sérelem érte -és fiatal felnőttként számára akkor nyílt meg a világ, amikor rátalált a sportra. A saját márkájának része az, hogy ő pufók kisgyerekből lett sportos alkatú. Valószínűleg ezért a kövérezést, mint a bodyshaming különböző nyelvi szintjeit sem is éli meg ennyire bántóan, mert sokszor erről beszél, ebben él (ez nem menti fel természetesen a felelősség alól).
És miért robbant a Norbi-gate?
Véleményem szerint erről sokkal inkább azok a közösségi médiában aktív rajongótáborral rendelkező fiatal, családos celebek "tehetnek", akik ráerősítettek a bodyshaming eszmefuttatásra. A hatásos és erős, megosztó posztok nélkül szétfolyó tábor összerántása helyett dühös celebkórus szakadt Norbi nyakába. Az össztűz hatásos és elemi erejű volt.
Norbi talán maga is meglepődött, ahogy nekimentek azok a nálánál fiatalabb, későhúszas, koraharmincas celebek, akik számára talán az influencer marketing együttműködéseik miatt is bármi, ami aktuális, megszólalásra érdemes. Pozitív kontextusban lehet kiállni valami ellen, ami eleve hülyeség? Magas labda, amit kevesen tudtak csak kihagyni.
Az őszinte felháborodás, a személyes érintettség mellett a sértettség vagy a világbéke vágya hajtotta az elsőként megszólalókat? Ez talán mindegy is, hiszen alapvetően és elsősorban, mindannyian lájkvadászok vagyunk. A közösség és az interakciók nélkül nem értelmezhető a közösségi média. Különösebb erőfeszítés nélkül Norbi "munkájából" mások gyarapodtak. Pont, mint 2015-ben Zuckerberg, csak most Kulcsár Edinának és Tóth Gabinak hívják a nyerteseket.
Norbi Update rajongószám 2019 szeptembertől február 02-ig (Socialbakers adatai alapján) letöltve: 2020.02.03.
Tóth Gabi rajongószám 2019 szeptembertől február 02-ig (Socialbakers adatai alapján) letöltve: 2020.02.03.
Ha tetszik a téma, szívesen olvasnád el, mit gondolok Schobert Norbert és Rubint Réka válságkommunikációjáról, kommentelj, írj, üzenj!