A bánat és gyász normális és természetes válasz bármilyen veszteségre. Akár egy munkahely elvesztése, egy válás is gyászreakciókat válthat ki, nemcsak egy családtag vagy kolléga halála. Minden munkahelyi közösséget érintheti a veszteség miatti fájdalom, a háromfős családi céget, és a többezres multit egyaránt. Pedig a munkáltató egyet akar: termelékenyen és hatékonyan, lehetőleg jó csapatszellemben és nagyobb konfliktusok nélkül teljesítsék a kitűzött célokat a dolgozók.
Vezetőként az elsődleges felelősség a büdzsé, az üzleti célok teljesítése, határidők betartása, a kimutatások elkészítése, stb. Mindehhez szükség van az emberekre. Méghozzá teljesítőképes állapotban. A gyász többféle hatással lehet a munkára. Ha gyászol valaki, akkor átmenetileg vagy tartósan romolhat a teljesítménye. De sokak számára a munka megtartó erő a mindennapokban, szinte beletemetkeznek a feladatokba, minden plusz feladatot elvállalnak.
Bizony, a veszteségeit éppen feldolgozó kolléga teljesítménye hullámozhat, kimaradhat a beszélgetésekból, közös időtöltésekből, esetlegesen fókuszba kerülnek korábbi, már meglévő konfliktusok a kollégák között. Mindenképpen extra teendők vannak, és akkor még hol van az érzelmi támogatás? Egyáltalán vezetőként fel kell vállalni az érzelmi támogatást? Kap temetési segélyt, két nap extra szabit a kolléga, elnézik neki, hogy néha kimegy sírni, de ennél többre vajon számíthat egy munkavállaló?
Elfordíthatja a fejét a főnök, tehet megjegyzéseket: rengeteg rossz, nem előrevivő magatartás lehetséges. A valós támogatás empátiával teli, de nem tolakodó.
Hogyan segíthet a vezető?
1. Az alap, hogy utánanéz, mivel tud segíteni a vállalat, mint munkáltató: segély, extra szabadnap: mi az, ami “jár”. Ennek az ügyintézésében kezdeményező, nem várja meg, míg a kolléga kér!
2. Ha a kolléga kimarad a munkából (pl. tartós táppénzre kerül, fizetés nélküli szabadságot vesz ki), tartja vele a kapcsolatot. Akkor is, ha konfliktusos volt az ideiglenes távozás, és a közvetlen munkatársak hallani sem akarnak a problémás emberről.
3. Ha a vezető megértő lesz és nem zárkózik el a kolléga problémájától, a többiek sem fognak. A példa ragadós lesz, akkor is, ha érzelmileg ez megterhelő.
4. Beszélgetést kezdeményez arról. mire van szüksége a kollégának, mi lenne segítség számára. És akkor se akad ki, ha a szerdán kimondottakat pénteken már másképpen látja a gyászoló.
Most rajtad a sor! Neked milyen tapasztalatod van a munkahelyi gyászról?
Átélted? Támogattak? Vagy Te magad voltál támogató?
Mi segít, mi gátol? Oszd meg kommentben!
Ha többet szeretnél tudni a témáról, gyere el a Kríziskommunikáció meetup csoport Gyászkommunikáció estjére 2019. 10.29-én! Itt tudsz regisztrálni: http://bit.ly/gyaszkommunikacio Belépő: 1500 Ft.