kényes kommunikációs helyzetek

krízispr

krízispr

Sírva dolgoznak a TESCO-s diákmunkások

2017. szeptember 10. - Vas Dora

tesco-sztrajk.jpgKemény munkahét van a TESCO-nál, és most mindenkinek hét napból áll a hét. Magyarországon nagyon ritka az ilyen átfogó, országos sztrájk. Kicsi a szakszervezetek érdekérvényesítő képessége, és mintha senki nem is tartaná fontosnak, hogy tért, képernyőt, súlyt kapjanak.

 

A TESCO-nál a sztrájk 2016! februárja óta lebeg az alacsony bérek, a rossz munkakörülmények miatt. Hogy ne lennének türelmesek a szakszervezetek, és ne keresték volna a megállapodást, ez egészen egyszerűen nem igaz. A szeptember 8-ai közleményben is (Nem a sztrájk, hanem a párbeszéd szolgálja a munkatársak és a vásárlók érdekeit) a párbeszéd fontosságát hangsúlyozza a vállalat, de a türelem, úgy tűnik, elfogyott a szakszervezetek részéről.

 

Amióta vannak sztrájkok, azóta vannak sztrájktörők. A szrájktörők olyan munkások, akiket a sztrájk időtartamára felvesz az adott cég, hogy valahogy elevickéljen, amíg a munkavállalói felveszik a munkát. Míg ez a XX. Század elején bevett gyakorlat volt, addig a XXI. századra azért ez korántsem illő, ráadásul jogilag sem tiszta megoldás. Emlékezetes, hogy 2008 decemberében a Budapest Airport német tulajdonosa görög sztrájktörőkkel oldotta meg a biztonsági ellenőrzéseket. Hiba volt magas a sztrájk támogatottsága, az összefogás, a sztrájktörőkkel ellehetetlenült a sztrájk, 2009 januárjában el is bukott. A szakszervezetek pereltek, aztán hiába mondta ki a bíróság 2011-ben, hogy törvénytelen volt a sztrájktörők alkalmazása, sovány vigasz lehetett ez az elmaradt alapbér emelés póltására.

 

Most, amikor 2017. szeptember 8-án és 9-én sztrájkba léptek a TESCO-dolgozók, az áruházak nyitvatartását diákokkal és a vezetők munkájával pótolta az áruházlánc. Megítélni a diákok sztrájk alatti bevetésének jogszerűségét nem tudom. Az biztos, az utóbbi időben rengeteg diákot alkalmaz a TESCO. Tény, hogy most azok helyett a családfenntartó kollégák helyett vállalnak akár dupla műszakot, akikkel a hétköznapokon együtt dolgoznak, most a sztrájk alatt is gyűjtik szorgosan a pénzt. 

 

Ez mindenképpen indulatokat szül.

 

Nincs és nem lehet gyakorlata egy magyar diáknak abban, hogy hogyan viselkedjen egy ilyen helyzetben. És nincs, nem lehet gyakorlata egy TESCO-s dolgozónak sem abban, hogy hogyan reagálja le ezt. A TESCO kommunikációs osztályának azonban volt másfél éve, hogy felkészüljön ezekre a rendkívüli napokra. Ajánlásokat fogalmazhatott volna meg, felkészíthette volna a dolgozóit, a diákmunkásokat arra, hogy melyek azok az alapvető etikai, erkölcsi normák, amiket szükséges betartani. Mondjuk mindkét oldalon.

 

 A kellemetlen, frusztrált helyzet incidenseket is kiválthat. Az egri áruházban sírva dolgoztak a diákok. Erre reflektál a  Helyreigazítás az egri esettel kapcsolatban 2017. szeptember 9., szombat című sajtóközlemény. Indulatos gyöngyszem lehetne minden sajtóközlemény tréningen. Korábbi hírek cáfolata, odamondogatás, felszólítás, vizsgálat: erős szavak, indulatok.

 

Jó sajtóközleményt írni nagyon nehéz, és ezen lett volna még mit dolgozni.

Csak a legfontosabb hibák:

  1. A cím és a tartalom összhangja nem teremtődött meg.

    A sajtóközlemény ugyanis sokkal többről szól, mint egy helyreigazításról. Három téma kerül elő benne: 1. a helyreigazítás az egri esettel kapcsolatosan. 2. bejelentés, hogy vizsgált indult arra vonatkozóan, szervezett akció-e a félelemkeltés. 3. Általánosabb tartalom, a sztrájk időszaka alatt elvárható magatartási normákat fogalmaz meg. Vagy ki kellett volna adni külön közleményben a szakszervezeti vezetőknek szóló részt, vagy kihagyni.

  2. Régen rossz, ha a sajtón keresztül üzengetünk.

    Ez mindig nehéz, de soha nem üzengetünk a sajtón keresztül. Ha tegnap még azt mondjuk, hogy párbeszédre törekszünk a szakszervezetekkel, akkor 1 nappal később nem a sajtón keresztül mondogatunk oda.  Odahívjuk őket, leülünk egy asztalhoz, és kiadunk közösen egy közleményt, hogy a két fél a sztrájk időszaka alatt milyen magatartást követ.

  3. Az idézet és a tényszerű közlés aránya felborult.

    Ezeket a dörgedelmeket sokkal könnyebb idézetként leírni, de ezen még dolgozni kellett volna és kidobni az idézet háromnegyedét. Ugyanis egy sajtóközlemény 1795 karakteréból nem lehet 1007! az idézet! Idézetet szeretünk közleménybe beletenni, jól színesíti a mondandót, de mindig csak színesít. Ide nem tehetünk olyan gondolatokat, amelyek a közlemény lényegi, újdonság-részét tartalmazzák.

  4. A közlemény nem követi az ún. fordított piramis -elvet.

    A fordított piramis elv alapján építkezik minden jól megírt hír, sajtóközlemény. Ez azt jelenti, hogy a cím alatt van egy lead (amiben összegezzük, miről fog szólni a közlemény), utána van az első bekezdés, amiben az alapvető infok benne vannak (5W-nek nevezzük). És a további bekezdésekben már a háttérinfók vannak egy normál közleményben.

    A tagolás hiánya mindenképpen rontja az érthetőségét, hiszen a közleménynek pont az a célja, hogy mindenki legalább megközelítőleg ugyanazt a tartalmat, értelmezést tudja belőle kihámozni. Mindig úgy kell megírni a sajtóközleményt, hogy bármelyik bekezdésnél is vágja el a szerkesztő (lead után, 1. bekezdés után, 2. bekezdés után), attól még a tartalma ugyanaz maradjon, mint a teljes közleménynek.

  5. Egy közleményben nem lehet olyan részlet, ami további bizonytalanságot és kérdéseket vet fel.

    Az egri diákok meghallgatásának körülményeit hiba volt ennyire körülírni. Erre a mondatra gondolok: “Ezt az érintett diákok maguk mondták el Hevesi Nórának, az áruházlánc kommunikációs vezetőjének, úgy, hogy az áruházvezető nem vett részt a beszélgetésben, nem volt jelen.”

  6. Nyelviség, mondatok

    Erős szavakat kerüljük. Mondatkígyókat kerüljük. Ha formailag a közlemény cáfolat, akkor ügyelünk arra, hogy aki az alaphírt nem hallotta, az is értse, miről van szó a helyreigazításban.

A sztrájk mindenkinek nehéz. De az biztos, hogy egyet kell értsek a közleményben indirekten megfogalmazott gondolattal: a sztrájk alatti magatartás, kommunikáció minősége meg fogja határozni a későbbi időszakot az áruházon belül. Hogy mit várhatunk egy sztrájkidőszakban 19, 20 éves gyerekembereket hadba küldő áruházlánctól? Hogy meddig tart a sztrájkolók lendülete és kitartása? De jobb közlemények kellenek, az egészen biztos, ha nem erőből akar kommunikálni az áruházlánc.

 

 

krizispr-blogertesito-p.jpegÉrdekelnek a kényes kommunikációs helyzetek? És a lehetséges megoldásuk? Iratkozz fel a KrízisPR Blog értesítőjére és megkapod legfrissebb posztjainkat kríziskommunikáció, változáskommunikáció témakörében.

 

 

 

Többet szeretnél tudni a kommunikációs krízishelyzetekről? Gyere el kiscsoportos tréningünkre!

Jelentkezés, bővebb info a Kríziskommunikáció alapjai tréningről.

A bejegyzés trackback címe:

https://krizispr.blog.hu/api/trackback/id/tr6912818788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tartalom 2017.09.10. 16:11:30

Miért engedélyezi az állam egy sztrájkoló üzemegységbe diákok beengedését, vagy egyáltalán azok munkavégzését, ráadásul iskolaidőszakban. Mert nyári szünetben még csak-csak kell a szigetbelépőre, vagy az őszi nagy tanszerbevásárlásra a diáknak a pénz.
De döntsék el, nyári szünet után diákok akarnak lenni, vagy dolgozók, akik azért dolgoznak, hogy a diák hozzátartozóiknak csak tanulásra kelljen koncentrálnia, másra ne.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.09.10. 16:23:12

Nemigen lehet ezért a dikákot hibáztatni. Nem valószínű, hogy jókedvében segíti a kizsákmányolókat.

karmasutra 2017.09.10. 16:46:38

munkajog szempontjából a tv-ben említett korhatár felett az állam nem szólhat bele abba, hogy diákokkal tltik fel a nem dolgozók státuszát.

a világ egyébként is a multinacionális cégeknek kedvező irányba halad.

jaa, vagy nem teccik ismerni a TTIP megállapodások mögött rejlő konglomerátum akaratát, érdekérvényesítő képességét? kéne néha kissé elmélyedni abba is, ami körülöttünk folyik, nemcsak a sörrel a kezünkben a tv előtt fingani

Tartalom 2017.09.10. 16:54:49

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: A diák azért tanul, mert dolgozó lesz egyszer.
A sztrájkolók nem jókedvükből sztrájkolnak. Nem akarnak szívinfarktusban meghalni, 10 ember helyett 2 -őt alkalmaz a tesco 10 emberes munkára, és ha nem halt a kettő bele, akkor egyel oldják meg a 10 ember munkáját. Az egy fellázad, akkor ott van a cilinderből előhúzható "diák" aki leckeírás és dolgozatra felkészülés, valamint a következő hétre való pihenés és felkészülés helyett dolgozónak adja ki magát egy szakképzett felnőtt dolgozókra szabott munkakörre, a sztrájkoló munkások teljes dühével szembenézve, testi épségét veszélyeztetve.. Egy szakképzet dolgozók nélküli sztrájkoló üzemegységbe belépni, bármit csinálni fokozott balesetveszéllyel jár.

Tartalom 2017.09.10. 17:02:51

@karmasutra: nem volna rossz tisztázni a jogban, ki tanul és ki a "diák".
Az én értelmezésemben aki tényleg tanuló diák, annak nyári szüneten kívül nincs ideje még hétvégén sem akját venni se szinte, Annyi a tanulni való. Akinek van ideje dolgozni, ott meg kell vizsgálni valóban diák-e vagy csak annak mondja magát és egy büfészakon vasalja a heréit.

vajdasagi 2017.09.10. 18:14:44

@Evel Knievel: Te járj többet Tescóba, és ennyi. így tudsz a Tesco-ban sztrájkolók mellé állni. Aztán ha az egész ország ezt teszi, akkor majd magától megelmei a fizetéseket és megjavítja a munkakörülményeket a Tesco.

A Tesco-dolgozók meg menjenek el a CBA-kba dolgozni.

Az, hogy Macron nem akart Orbánnal találkozni: az azért van, mert a mostani kártevők fokozatosan visznek minket kifelé az EU-ból. Mert "ott is van élet". Ezért a Tescon meg az Auchanon elverni a port: hidd el, baromság.

A tudomány sosem téved! 2017.09.10. 18:17:40

itt nálunk be is zárt a Tesco, a sztrájk alatt. Diákok nem bírták a tempót.
Azt nem értem, a többi Tesco hogyan tudta megoldani a nyitva tartást? Ott nem sztrájkoltak a dolgozók?
Mert akkor ennyit az összefogásról...

Kegy 2017.09.10. 18:24:46

a diák ráér dolgozni a Tescoban? vagy csak most a hétvégén? illetve ezek szerint van az a pénz, amiért dolgozik..

Evel Knievel 2017.09.10. 18:41:23

@vajdasagi: Nézd, véleményed lehet, de engem ne győzködj hogy a faszfej Macron Merkel meg többi gyökér valaha is jót akart nekünk. Az EU büdös mint egy parton rothadó hal. Az első adandó alkalommal ki kell lépni.
Tescóba meg rendes ember nem jár vásárolni.

vajdasagi 2017.09.10. 19:35:59

@Evel Knievel: Macron a franciáknak akar jót. Merkel a németeknek. Ez így van rendjén. Azt teszik, amiért a választóik megválasztották őket. Nem ez a baj. Az a baj, hogy akiket mi megválasztottunk, azok nem nem a mi érdekünkben ténykednek (hanem saját holdudvaruknak segítik a lopásokat).

Az EU ettől még nem bűzlik: sokkal több belőle a haszon, mint a kár. Csak hát aki hülye, azt könnyű megvezetni. És a hazai kormánypropaganda ezt ügyesen végzi. Aki az EU-n kívül reked, azt nemsokára megeszik majd a kínaiak vacsorára. Lehet, hogy még az EU-t is megeszik a kínaiak, de az EU-n belülről még azért van remény a fennmaradásra. Kívül nincs. (Mert nem vagyunk Svájc.)

A nép fia 2017.09.10. 19:36:22

A poszt írója magyaráz a pontosságról, miközben vastagon vannak a stilisztikai hibák a cikkben.

Kaptabakta 2017.09.10. 20:12:04

Gyerekek, akkor most pro-kontra gondoljuk át az egészet és látni fogjuk, hogy mi, miért van.
A Brit Tesco gondban van. Nincsen annyi profit, amennyit a részvényesek elvárnak tőlük. Ez sajnos ilyen; nálunk is a tőzsdei cégektől profitot (osztalékot) várnak el a kis- és nagybefektetők.
A Tesco Magyarország önhatalmúan nem emelhet bért, csak amit a brit központ jóváhagy, ezért inkább legyen sztrájk -és sztrájktörés, hogy el lehessen mondani a vezetőség felé, miszerint mindent megtettek - ezzel együtt profit csökkenés, hátha így le lehet nyomni az angolok torkán a béremelést -amivel egyébként a Magyar vezetőségnél tisztában vannak.
Ennyi. Ez egy "játék", amit minden Magyar embernek ismernie kellene -hiszen az aktuálpolitika része-, aki nem egy bites és nem csak lát (pl. kormány közeli híradó és Habony féle média), hanem veszi a fáradságot és kicsit gondolkozik is rövid-, közép- és hosszútávon is.
Egy-egy dolgot, sosem szabad egy oldalról megvizsgálni, hanem minden oldalról át kell gondolni. És ez nem csak az aktuálpolitikára, hanem a mindennapi életünkre is vonatkozik, csak sajnos az emberek lusták - nemcsak itthon, hanem máshol is- és ez eléggé sok gondot okoz.

Peter100 2017.09.11. 00:06:48

Itt Szombathelyen a Tescotól 200m-re van a LUK (autó alkatrész gyártó). Min. 200-at ígérnek mindenkinek, nem egy ismerősöm van aki 300 felett visz haza, mezei fizikai munkásként.. Nem értem, miért küzdenek a Tescosok. Jelenleg 80-100 embert keresnek. 'Vazze sétáljatok át!

bkkzol 2017.09.11. 03:58:31

Ott kell hagyni a Tescot. Nem értem miért szarakodnak egy ilyen mocsok céggel. Szinte mindenütt munkaerő hiány van a kereskedelemben. Sokkal jobb beosztással, fizetéssel eltudnának helyezkedni.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.09.11. 06:51:43

@Kaptabakta:

Így igaz.

Az alapvető probléma: a kelet-európaik biztosítják a nyugatiak extra magas életszínvonalat.

gyongyi70 2017.09.11. 09:02:34

A közlemény nem a szakszervezeteknek szólt, hanem a közvéleménynek, vásárlóknak, hiszen a "sírva dolgoznak a diákok" szalagcím is nekik szólt, hogy lejárassa az áruházláncot.
Egyébként ha a Tesco annyira rosszul fizet és hiány van a kereskedelemben, nem értem, miért nem mennek a dolgozók a konkurenciához dolgozni.
Sokkal valószínűbb, hogy a Tesco nem fizet a többinél rosszabbul (sőt), csak ugye régóta szeretnék megszerezni a magyarországi hálózatot (de sajna csak egyben eladó a KKE üzletág és ez Csányinak is túl nagy falat volt), így most megint próbálkoznak, felbujtogatva a szakszervezeteket és dolgozókat.

Amúgy a nálunk lévő áruházban nem diákok dolgoztak, hanem rendes dolgozók és néhány nyugdíj mellett dolgozó kolléganő.

pelinkovac 2017.09.11. 09:44:14

Vannak diákok (egyetemisták, főiskolások), akik azért dolgoznak, hogy tudjanak tanulni anélkül, hogy már az egyetemi/főiskolai évek alatt eladósítanák magukat (diákhitel). A legtöbb egyetem/főiskola elvégzéséhez nem szükséges minden napot tanulással (iskolai órákon való részvétellel, dolgozatra készüléssel, leckeírással) eltölteni, a kötelező gyakorlatok és a jelenléti ív aláírását megkövetelő előadások kivételével nem kell bejárni nap mint nap. Mindenki maga dönti el, hogyan készül fel a vizsgákra, mennyit bulizik, mennyit dolgozik vagy pihen. Ha valaki a tanulás mellett dolgozik is és így végzi el az egyetemet, az becsülendő dolog és a későbbiekben is pozitív hatásai lesznek. Nem sokkal jobb egy olyan vezető/irányító beosztású diplomás, aki volt már a "munka másik végénél" is? Akik ebben a helyzetben a diákokat támadják pusztán amiatt, mert dolgoznak, csak saját tudatlanságukról tesznek tanúságot.

pelinkovac 2017.09.11. 09:54:42

Akik nem vagy keveset járnak külföldön általában nehezen hisznek nekem, amikor az állítom: Németországban gyakorlatilag már minden olcsóbb a diszkont üzletláncokban, mint azok magyarországi üzleteiben. Pedig így van. (Pl.: Jó minőségű üveges német sör 25 centért/75 Ft). A kérdésem: Hogyan lehetséges hasonló forgalom mellett, sokkal nagyobb költségekkel (rezsi, munkabérek) olcsóbban adni minden terméket? Csak nem a magyarországi haszonból tartják fenn a német ár- és életszínvonalat? Még egy kérdés: Németország is hasonló kedvezményekkel segíti a német multikat Németországban, mint Magyarország a német multikat Magyarországon?

gyongyi70 2017.09.11. 10:14:06

@pelinkovac: azért olcsóbb, mert nem 27% az áfa, ráadásul az élelmiszerek áfakedvezményben részesülnek.

Mr. Waszabi 2017.09.11. 10:17:29

Nehéz eset. A diákok diákszövetkezeten keresztül vállalnak munkát. Nyilván a lakhelyükhöz/felsőoktatási intézményhez közel, tehát nem nagyon van miből válogatniuk vidéken. Kérdés, hogy mit mond a tesco, ha valaki egyszer nemet mond, ne adj isten több diák is? Kapnak-e legközelebb munkát ott vagy nem?
Nem volt korrekt válaszlépés az áruházlánc részéről, ráadásul nem is sikerült tartaniuk a színvonalat. Az áruhiányt, árufeltöltést nem tudták kezelni így sem.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.09.11. 10:50:42

@pelinkovac:

"Csak nem a magyarországi haszonból tartják fenn a német ár- és életszínvonalat?"

De igen.

dez01 2017.09.11. 10:52:39

@pelinkovac: Hogy a fenébe lehetne tartósan 75 Ft-ért sört árulni: ÁFÁstól - Áruház hasznával + a gyártó tisztességes használval? Lassan a víz többe kerül, ami van benne....

dez01 2017.09.11. 10:53:50

Nono a szocializmus idején is jól megvoltak a piszkos nyugati kapitalisták, pedig nagyságrenddel kevesebbet nyerészkedtek rajtunk....

gyongyi70 2017.09.11. 11:03:27

@dez01: az áruház nem minden termékre rak rá haszonkulcsot

a haszonkulcsot általánosan képzik, ezért lehet, hogy a sörön épp nem keres semmit, a sörnyitón viszont 75%-ot

dez01 2017.09.11. 11:06:15

Tudom:) De látod egy akciós, vagy szavidő közeli termék kifuttatásból egyesek miylen következtetéseket vonnak le...

pelinkovac 2017.09.11. 11:11:54

@gyongyi70:
A különbség sokszor 20-30%. OK. Ez legyen az ÁFA miatt. (Németországban biztos 0%?!) És mi van a bérekkel és a rezsivel?

gyongyi70 2017.09.11. 11:22:41

@pelinkovac: a dzszkontok minimális munkaerővel dolgoznak, a rezsi: energia árak nem drágábbak, mint itthon, a szállítási ktg. alacsonyabb, mert sok a német termék és ott van a legjobban megszervezve a logisztika

Csezarro 2017.09.11. 11:23:47

@gyongyi70: speciel a sörre nemetben 19% az afa. Csak az alapelelmiszerekre vonatkozik a 7%-os kedvezmenyes kulcs.

@pelinkovac: 25 centert tuti nem veszel markas nemet uveges sört. Azok 50 cent fölött kezdödnek (learazva). Attol, hogy valamit üvegbe töltenek es ranyomnak egy nevet, attol meg nem markas. (Idestova 8 eve nemetbe elek, van ralatasom ;) )

pelinkovac 2017.09.11. 11:54:35

@Csezarro: Minőségit írtam és nem márkásat. Ha a Borsodi és aközött a 25 centes között kellene választanom (aminek a nevére nem emlékszem, de üveges nem műanyag-üveges volt), nem kellene sokáig gondolkodnom. De akkor legyen márkás 60 centért! 180 ft-ért drága?!

A lényeg úgysem ez. Akkor mint nagy Németország szakértőtől megkérdezhetem. Hol olcsóbb? Ugye nem a magyar Lidl-ben vásárolsz be, mielőtt visszamész? :)

pelinkovac 2017.09.11. 11:59:26

@gyongyi70:
A német munkás jobb, mint a magyar. A német logisztika jobb, mint a magyar. Ami német, csak jobb lehet! Magyarországon az emberek lusták, hülyék és korruptak, csak magunknak köszönhetjük, hogy még nem értük el a német színvonalat.

Meggyőztél! Nem érdemes vitatkoznunk.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2017.09.11. 12:06:26

@A tudomány sosem téved!: Nem mindenki sztrájkolt. Sajnos a hülye magyarok most sem tudtak 100 %-osan összefogni, Pedig igazából csak ezzel lehetne sarokba szorítani a multit.

Csezarro 2017.09.11. 12:07:48

@pelinkovac: akkor en is mashogy fogalmazok. Minösegi sört nem veszel 25 centert. Otvar szarok. Ezt a visszamegyeket nem ertem. Tartosan itt elek, nem jarok haza bevasarolni. Amugy meg a nemet Lidl-be se veszek sört. Es mivel a fogyasztasom max 1-2 üveg/het, megtehetem, hogy valodi minöseget vegyek a mennyiseg helyett. Amugy a szamottevö különbseg a jövedeki ado. Ugyebar nem szabad elfelejteni, hogy nagy sörtermelö orszag erös lobbival. Itt 16 evesen lehet legalisan sört fogyasztani. Igen, nem kaprazik a szemed, fiatalkoruak legalisan lereszegedhetnek 16 eves kortol. Vajon miert?

Csezarro 2017.09.11. 12:11:55

Bar a jövedeki adot lehet inkabba visszavonom :)

pelinkovac 2017.09.11. 12:31:33

@Csezarro: Nem arra gondoltam, hogy bevásárolni mész haza, hanem csak úgy... Nem szégyen néha hazamenni.

Biztos rettenetes az ízlésem, de én nem érzékeltem számottevő különbséget a 25 centes (az az egy konkrét) és az 1 eurós sörök között. Persze a téma sem ez volt, hanem a Tesco sztrájk és ott is a diákmunka. Az első bejegyzésem is arról szólt, de arra (persze) senki sem reagált. Érdekesebb a 25 centes sörön rugózni (Cezarro) és a német nagyszerűséget méltatni (Gyöngyi70).

Lehet, hogy nem voltam elég egyértelmű, de engem továbbra is az érdekel, hogy egy 8 éve Németországban élő magyar, hogyan értékeli/érzékeli az árkülönbségeket. Ezt nem tudtam meg, csak annyit, hogy a 25 centes sör szar, a kommentelő a minőségre esküszik (hisz megteheti) és nem jár haza bevásárolni (az nem derült ki, hogy csak úgy hazajár e) és azt is megtudtam, hogy már 16 évesek is fogyaszthatnak sört Németországban. Hurrá! Ha újra feltenném a kérdést (lehet, hogy) kiderülne, hogy a kommentelő aki 8 éve Németországban (jól) él (hála Istennek) nem jár Lidlbe, de Aldiba sem nagyon, s ha mégis, nem nézi az árakat (mert megteheti) és egyébként is a felesége/barátnője vásárol. Magyarországon nem járt még élelmiszerüzletben és a 45 éves német hegesztőmunkások alanyi jogon kapnak naponta 2 üveg (szigorúan márkás) sört.

pelinkovac 2017.09.11. 12:36:48

@EU zászlót mindenhova!: A "hülye magyarok"... Te mi vagy? Német? Bezzeg az okos németek milyen jól csinálják!
Vagy úgy értetted, hogy a magyar emberek közül a " hülye csoport". Te meg az "okos csoport" része vagy?
Kérlek pontosíts! Így soha nem tudjuk meg, hogy magadat is gyűlölöd e, ami az egészséged szempontjából egyáltalán nem közömbös.

gyongyi70 2017.09.11. 12:53:57

@pelinkovac: tzudod, nem szégyen a jobbtól tanulni.
A német élelmiszeripar igen, jobb, mert korszerűbb technológiával, innovatívabban termelnek. Ez sok mindennek köszönhető, többek között olyan dolgoknak is, amiről nem tehetünk (pl. cuclizmus elvesztegetett évei), de olyanoknak is, amiről igen (1990-től elvesztegetett évek)

A lidl aldi egyébként német cég ott is, itt is. De a logisztika mégis jobb ott, mert nagyobb a hálózat, ezért az egységköltség kisebb. Ez nem nemzeti öntudat, tudomány kérdése: pl. a lidl és aldi kiszámolja pontosan, hogy ha egy új piacra lép, hány db. megnyitott üzletig veszteséges, hány üzlettől jön ki nullára, hánytól termel profitot. Ugyanis az egész rendszerük, olcsóságuk az abszolút kiszámított logisztikán áll vagy bukik.

pelinkovac 2017.09.11. 13:07:06

@gyongyi70: Arról győztél meg, hogy nem érdemes vitatkoznunk, nem arról, hogy mindenben igazad van.

gyongyi70 2017.09.11. 13:09:14

@pelinkovac: ühüm, én meg erre válaszoltam... mert attól, hogy kritikus vagyok a hazai dolgokkal szemben, nem azt jelenti, hogy nem szeretném... azért kritizálok dolgokat, hogy javuljanak, mert buksisimogatástól még senki sem lett világbajnok

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.09.11. 13:13:05

Sztrájkot törni nem szép dolog.

Akik ma sztrájkot törnek, maguktól veszik el az érdekérvényesítés jogát a jövőben.

A diákoknak lehetne több eszük is.

metax 2017.09.11. 13:36:33

Na igen, a Tesco-ra és más magánvállalatra nem vonatkozik Orbán sztrájktörvénye, a "kielégítő szolgáltatás" biztosításával.

metax 2017.09.11. 13:41:44

@Ballib cenzúrázók réme 25: Érdekérvényesítésről te csak ne pofázz narancskullancs! Nem véletlenül Orbánod egyik legelső húzása volt 2010 után a sztrájkjog korlátozása és ezzel végeredményben annak felszámolása a közszolgáltatóknál.

dez01 2017.09.14. 10:37:24

Tegnap voltam az Audi gyárban. A magyar munkaerő röhögve eldolgozik a német rendszerben:) Sőt számlatomást jól is érezte magát.. A leginkább meglepetés az volt, hogy a gonosz német tőke menynire odafigyel a munkásaira....

A gond inkább az, hgoy miért nincsenek tömegével ilyen magyar vállalatok... erre részben még mindig a cucializmus a magyarázat, de csak részben....
süti beállítások módosítása