Elképzelem azt a szokásos vagy rendkívüli hétfői vezetőségi értekezletet, amikor az e-jegy éles indulása körüli problémákat egyeztették a BKK-nál. Alig indult el a rendszer: máris rengeteg körülötte a negatív visszajelzés. A sajtóban híre ment, hogy bárki, bármilyen jegyet meg tud venni. Számos tesztet futtattak le kíváncsiskodó vásárlók és szakmai szerkesztőségek is (ez itt például a hwsw.hu kiváló e-jegy tesztje), valószínűleg hegyekben álltak a megválaszolandó kérdések és biztonsági aggályok, nem valós regisztrációk.
Nyilván volt nagy fejtörés: eddigre lehetett tudni, hogy valahogy nem igazán jól sikerült a start. Vagyis inkább fogalmazunk úgy, hogy dacára annak, hogy a magyar programozók és IT-szakemberek sikeresek és keresettek világszerte, a kormányzati, vagy közcélú informatikai fejlesztések vonzzák a kritikusokat. Fejleszteni nagy rendszert hatalmas munka, rengeteg szempont, sok-sok gondolkodás és megoldás megy bele egy jól működő rendszerbe, emberévek is jócskán. Ráadásul nagy rendszert fejleszteni, nagy késéssel, mindig rendkívül stresszes feladat: fejlesztőnek, megrendelőnek egyaránt.
Hogy ki dobta be a z indulás körüli problémákra lehetséges kommunikációs megoldásként a kibertámadás lehetőségét, elképzelni sem tudom, de jó ötlet! És valószínűleg, minden nevetségessége ellenére ezért “ment át”, ezért lett ez a hivatalos magyarázat része. Mielőtt minden kedves olvasó a szívéhez kapna, elmagyarázom, hogy miért volt vonzó opció és miért dönthettek emellett a képtelennek tűnő magyarázat mellett.
Amikor van egy kommunikációs válsághelyzet, akkor előbb-utóbb valaki észreveszi, hogy nincs rendben valami. Például a megszokottnál több a sajtómegkeresés, vagy több bejelentés érkezik az ügyfelektől, esetleg néz TV-t, olvas újságot, vagy csak elegánsan beleolvas az arra kijelölt kolléga a sajtófigyelési jelentésbe, és ezt előbb-utóbb jelenti. Nyilván hétfőn, hiszen hétvégén mégsem lehet ülésezgetni: összeül a team, mert valamit mondani kell. Persze, hogy mondani kell: ott vannak a válaszra váró emailek, egyre kínosabb hallgatni. Igen ám, de mit mondjunk? Az igazat ugye nem lehet. Mert mi az igazság? Az igazság egy tetszőleges informatikai fejlesztésnél általában az, hogy megfelelő számú és különböző felkészültségű userek garmadáját engedjük rá tesztelni a rendszerre, még élesre állás előtt, hogy ne az éles használat során derüljenek ki a hibák. Sok usert. Sokfélét. Nemcsak okosakat. Sőt, vannak tesztelési kollégák, akiknek ez a feladatuk, Attól még, hogy a tesztrendszer elfutogat a vezetőségi prezentáción, hááát, onnan még sok-sok meló, mire egy adott rendszer élesben is helytáll. Ha ez a tesztelési folyamat nem kellően alapos, nincs rá elég idő, vagy nem történik meg, akkor a hibák éles üzemben derülnek ki. Ez minden fejlesztési projektre igaz sajnos.
A BKK-nál feltevésem szerint az történt, hogy a tesztelési projektszakasz sérült, mert nagyon át akarták nyomni a projektet. És itt jön be a kibertámadás, mint “tökéletes” magyarázat. A kibertámadás azért csábító kommunikációs keret, mert így senki nem felelős. Nulla a személyes vagy céges felelősség. A nyilvánvaló szakmai hiba (szakmai hiba az is, ha a menedzsment nyomására a fejlesztést végző szakemberek kezéből egyszerűen kiveszik az irányítást) helyett ott van a lila vagy szürke ködben csak felsejlő gonosz hacker, vagy hackercsoport, akik tönkre akarnak tenni valamit, ami jó, ami érték, amit létrehoztunk. Ez ráadásul most nagyon-nagyon divatos kommunikációs keret, közéletben, magánéletben egyaránt: kreálunk egy ellenséget (lehetőleg arctalan legyen, de ha van arca, akkor utálatos legyen, vagy tudjuk utálatosnak feltüntetni) és feloldozást nyerünk minden alól.
Tisztelet annak a fejlesztő kollégának, aki bejelentette jobbító szándékkal a rendszerhibát. Drukkolok, ha már a magyarázhatatlan szintre ér a kibertámadás -keret, visszavonják a feljelentését, és fog ő még ingyen bérletet kapni, személyesen a BKK vezérigazgatójától. Legalábbis nagyon remélem, mert bármennyire is vonzó farkast kiáltani, van egy kétségkívül határozott hátránya: ha tényleg lesz egy igazi kibertámadás, akkor azt hogy a csudába lehet majd hitelesen kommunikálni?