Az egyszeri bróker esete a közösségi médiával
2018. január 17. írta: Vas Dora

Az egyszeri bróker esete a közösségi médiával

csr-broker-kozossegi-media.jpgEmlékeztek még a Mi az indián neved -kampányra? Egy ékszerwebshop oldalát kellett like-olni ahhoz, hogy megtudd, Fénylő Hold, netán Ülő Bölény lenne-e az indián neved. 800.000 Facebook-profil tulajdonos volt kíváncsi erre a hatalmas talányra. 2011-ben. A hazai marketingesek persze jól szétszedték a kampányt, megállapították, hogy  teljesen értelmetlen volt költeni rá, hiszen boldog-boldogtalan belájkolta az oldalt, nemcsak a potenciális ékszervásárlók. Azóta is több tréningen idézik (én is így hallottam), mint arra példa, hogy a hatalmas elérés egy Facebook-aktivitással még nem minden. Sőt, attól még, hogy vírusszerűen terjed egy aktivitás, nem biztos, hogy építi a közösséget, eladást generál, vagy hozzájárul a márkaépítéshez.

Az utóbbi napokban hatalmasat megy egy poszt, amelyben Viktor Gáli szakközgazdász, független tréder oldala gyűjt a Magyar Gyermekmentő Szolgálatnak pénzt. A poszt lényege, hogy minden imádom reakció és megosztás kombóval 1 Ft-tal támogatja @viktorgali a szolgálatot. Amikor bekapcsolódtam a poszt követésébe, 8000 rajongója volt, pár nap alatt 10 000 főre duzzadt ez a követőtábor (Ez messze lemarad Mága Zoltán oldalának diadalmenetétől, de nem rossz eredmény.)

Bár az utóbbi években a Facebook szabályai rengeteget változtak, ma sem tilos az ún. lájkgyűjtő posztolás alkalmazása a cégek számára. Hogy biztos legyek ebben, egy közösségi marketing specialistát is megkérdeztem. A reakciócsalinak nevezett poszttípusnál egy reakciógomb megnyomásával tudja kifejezni véleményét a tartalommal szimpatizáló. A szakértő szerint ez a fajta adománygyűjtés nem szokatlan a Facebook-on, ő maga is fel tudott idézni több olyan adománygyűjtést, ahol nagy márkák gyűjtöttek sikeresen, hasonló tartalommal társadalmi szervezetnek 1 Ft-onként támogatást. Bár szerinte a poszt megfelel a Facebook-szabályainak, sőt, korábbi minták is rendelkezésre állhattak a kampány kidolgozásához, mégis felvethet etikai kérdéseket.

Hogy valóban ez-e a legjobb formája az adakozásnak, nyilván erősen vitatható. De a Facebook érzelmek megosztására és kicsikarására épülő alapkoncepciójától végülis nem idegen. Sok ilyet láttunk, valahol mégis átlépett ez a kampány egy talán vékony, talán csak a fejünkben lévő határvonalat, amitől visszatetszővé vált.

A posztra adott reakciók beszédesek. 123 000 felett jár a megosztások száma, 52 000 a különböző reakciógombok használóinak száma. De hogy sokakat nem győzött meg Váli Viktor felajánlása, azt a poszt írásakor mintegy 3900 kommentbe beleolvasva is tapasztalhatjuk. A kommentek között az “osztva” bejegyzés dominál. A hosszabb szöveges kommentet írók azonban szinte kivétel nélkül lehúzó, negatív szavakkal illetik az aktivitást. Lájkvadász, olcsó reklámfogás, gusztustalan, egyforintosviki, szégyen és sorolhatnánk. Az, hogy nagyon nincsen rendben valami a poszttal, az adminok is észrevették és a január 12-én indított első, alapposztot a publikálás óta többször módosították.

Nézzük a változtatásokat!

1. Kicserélték az oldal cover-fotóját. A jólszituált befektetési tréner magabiztos testtartású, öltönyös műtermi fotója helyett a Magyar Gyermekmentő Szolgálat autójának fotója és egy személyes felhívás fogad minket, amiben arra kér az oldal gazdája, hogy mindenki, ki teheti, közvetlenül is támogassa a Magyar Gyermekmentő Szolgálatot.

2. Az eredeti poszt szövegébe belekerült a közvetlen támogatásra való felhívás.

3. Bekerült a posztba egy “nyomatékos figyelemfelhívás” arra vonatkozóan, hogy nem engedélyezett a poszt részben vagy egészben való másolása, felhasználása (ezért nem mutatom meg én sem Nektek).

A CSR, a jótékonykodás rendkívül érzékeny és tapintatot igénylő tevékenység. El kell találni, mi az, ami illik a cég profiljához, tevékenységéhez. A nagy, jól körülhatárolt támogatási politikával és többévtizetes CSR-tapasztalattal rendelkező márkáknál ehhez értő szakemberek támogatásával dolgozzák ki a vállalati kommunikátorok a programokat.

El kell találni azt is, hogy mennyit és hogyan mutatunk meg abból, hogyan segítünk elesett embertársainkon, az őket támogató társadalmi szervezeteknek. Az, hogy egy jótékonysági felhívásba bele kell szerkeszteni a “nyomatékos figyelemfelhívást” a poszt felhasználásának tiltására vonatkozóan, nagyon-nagyon kontraproduktív. Mivel több csoportban is beszédtémává vált, rossz példaként említették a kezdeményezést, ezzel szeretnék megakadályozni a további “kibeszélést”. De a közösségi média nem így működik. A tiltás csak olaj a tűzre, nem ez a megoldás. Sokkal jobban végig kell gondolni előre egy jótékonysági felhívás minden egyes vetületét. Gáli Viktor minden bizonnyal jót akart. Szerette volna megmutatni, hogy a szép öltöny, a sok pénzt sejtető külső mögött érző szív, társadalmi érzékenység lapul.

De nem gondolta végig, hogy milyen érvek szólnak egy ilyen reakciócsali poszt ellen. 

Nem vette számításba az emberek előítéleteit a brókerekkel, a tőzsdei “spekulánsokkal” szemben.

A sok dühös, szidalmazó komment, a dühöt kifejező emotikonok talán mélyebb problémára is rávilágíthatnak. Ma, amikor a civil szféra ekkora nyomás alatt van, különösen meg kell fontolni, hogyan és miképp állunk ki egy-egy ügy mellett. Talán ezek a kinemmondott, de sok-sok emberben meglévő érzések miatt szabadult rá sok ember dühe erre a másokat tőzsdézni megtanítani igyekvő független tréderre.

 

krizispr-blogertesito-p.jpegÉrdekelnek a kényes kommunikációs helyzetek? És a lehetséges megoldásuk? Iratkozz fel a KrízisPR Blog értesítőjére és megkapod legfrissebb posztjainkat kríziskommunikáció, változáskommunikáció témakörében.

 

 

Photo by Alvin Mahmudov on Unsplash

A bejegyzés trackback címe:

https://krizispr.blog.hu/api/trackback/id/tr2413580229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

commentes nikk 2018.01.18. 13:42:57

Szerintem rém ellenszenves és álságos az ilyen, Sokkal becsületesebb lenne azt írni, hogy átultam százezer forintot xy alapítványnak, ha te is szívesen támogatnád őket, lájkold/osszad ezt a posztot, vagy ilyesmi. A feltételhez kötött adományozás se nem őszinte, se nem tiszteletreméltó.

Vas Dora 2018.01.18. 14:04:19

@commentes nikk: Bizonyos szempontból igazad van, de biztosan tudod, minden ilyen támogatási programnak fontos eleme az érzékenyítés -- azzal, ha valaki a nyilvánosság előtt adományoz, azzal igenis formálja sokak hozzáállását, példát mutat mások számára. Ezért van sok adománygyűjtő kampánynak felkért "híresember" arca.

commentes nikk 2018.01.18. 14:11:56

@Vas Dora: egyetértünk, nem is azt írtam, hogy ne tegye, hanem hogy ne kösse feltételhez.