RIP Nelson Mandela
2013. június 29. írta: Vas Dora

RIP Nelson Mandela

Snoop Dogg, Bud Spencer, Jonny Depp, David Guetta, Jim Carrey -mindannyiuknak halálhírét keltették a twitteren, hackelt weboldalon vagy éppen a Facebook-on. A világ legnagyobb közösségi site-ján alakult rajongói gyászcsoportoknak számos követőjük akad. RIP Snoop Dogg -nak százezres, Bud Spencer azóta eltávolított RIP Bud Spencer csoportjának egymillió! tagja lett pillanatok alatt. A legifjabb tinisztárok is, így SP, Justin Bieber is meghaltak már. A népszerű színészek mellett a politikusok is Fidel Castro, Hugo Chavez halálhírét is keltették már. (További nevek és részletes álhaláleset ismertetés). Akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni –örökbecsű mondat. Így történt ez Kossuth Lajossal is. Példája igazolja, hogy nemcsak az interneten terjedtek ezek a pletykák, hanem a XIX. században is remekül lehetett pletykálni híres emberekről.

A rémhíreket imádja az egész emberiség. Egyszerűen fogékonyak vagyunk mindenre, ami szokatlan, ami különleges. A halálhírek fölröppenésének motivációja a leggyakrabban a megdöbbentés és a meghökkentés. A hamis halálhír lehet egy üzenetbe csomagolt vírus (ilyen volt a Charley Sheen-nel kapcsolatos ), lehet szándékos hoax. Indulhat tréfának is, mint például Jonny Depp-é, akinek ál-autóbalesetét egy tweet-ben a cnn.com-ra megtévesztésig hasonlító website-on keresztül terjesztették. És lehet olyan banális emberi mulasztás is, hogy a már előre megírt nekrológot egy szerkesztő véletlenül élesít.

Nelson-Mandela-remhirterjesztes.jpg

A jólértesültség igézete és a felgyorsult hírversenyben való helytállás szükségessége is arra készteti az újságokat, hogy lecsapjanak egy-egy hírelsőségi lehetőségre. Ehhez elégséges egy, a közösség által ismert személyiség és a hihetőség látszata. (pl. egy régóta betegeskedő ember, mint Nelson Mandela természetesen a betegsége következtében veszíti az álhírben életét, a borkedvelő Jonny Depp ittasan okozott karambolban).

A cégek botrányairól napvilágra kerülő híreszteléseknek sokszor éppen ennyi köze van a valósághoz, mint a híres emberek felröppenő halálhírének.

A Köki Terminál tuljadonosa elleni felszámolás hírének felröppenése nem véletlenül éppen az adventi vásár időszakában rombolta tovább a Köki Terminál hírnevét. A Napi Gazdaságnak nyilatkozó hírforrás által elindított hírlavina cáfolatra és magyarázkodásra kényszerítette a bevásárlóközpontot. 

Egy nagyon erős különbségre azonban hadd hívjam fel a figyelmet: míg egy személy egy friss fotóval, egy Facebook-üzenettel könnyedén jelezheti, hogy a hír hamis, köszöni, jól van, addig egy vállalattal kapcsolatos álhír lényegesen nagyobb pusztítást végez. Míg egy színész, vagy egy politikus hamis halálhíre csak növeli rajongói táborát, egy cég csődjéről szóló rémhír akár örökre erodálja a céggel kapcsolatos bizalmat.  

A bejegyzés trackback címe:

https://krizispr.blog.hu/api/trackback/id/tr805383034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.