A Mal Zrt. kríziskommunikációjáról
2012. október 06. írta: Vas Dora

A Mal Zrt. kríziskommunikációjáról

Bakonyi Zoltán nyilatkozata alapján

Kazimir Annamária és  Ószabó Attila készített exkluzív interjút Bakonyi Zoltánnal, a Mal Zrt. vezérigazgatójával, a vörösiszap-katasztrófa után fél évvel. A teljes cikk a Mal honlapján ezen a linken elérhető.  Az exkluzivitás abban is rejlik, hogy az interneten csak a Mal Zrt. honlapján lelhető fel az interjú. Annyira tanulságos, amit a kommunikáció hiányáról mond Baranyi Zoltán, hogy muszáj idéznem. Bolddal jelzem, amit feltétlenül el kell olvasni. 

Fél év eltelt a katasztrófa óta. Mi az, amit most másképpen csinálna?

Bár az eseményeket követő napokban a cég vezetői 22-24 órát voltak talpon, utóbb azt gondolom, hogy még plusz energiákat kellett volna mozgósítani a közvélemény tájékoztatására. Akkor és ott azonban az volt a számunkra legfontosabb, hogy minden további kár meg legyen előzve. Utólagosan a szemünkre lehet hányni, hogy nem kommunikáltunk megfelelően, de nem vagyok benne biztos, hogy bárki abban a helyzetben képes lett volna másképp reagálni.

Sokaknál kicsapta a biztosítékot az a kijelentése, miszerint „a vörösiszap nem veszélyes, csak nem kell benne fürdeni”. Ezt azóta megbánta?

Nem vagyok rutinos nyilatkozó, és abban a felfokozott közhangulatban talán félreérthetően fogalmaztam. Azt akartam a kialakuló pánikhangulat csillapítására érzékeltetni, hogy önmagában a száraz vörösiszap nem veszélyes anyag. Ne felejtsük el, hogy ekkor már olyan rémhírek is lábra kaptak, hogy a kiömlő anyag radioaktív. Ebben az összefüggésben mondtam, hogy nem a vörösiszappal van a probléma, sőt, a kiömlő enyhe koncentrációjú nátronlúg sem jelent veszélyt, ha időben le tudják mosni. Természetesen nem arra utaltam, hogy fürödni kell benne. Egy szerencsétlen szófordulatot aztán kiforgatták és önálló életre kelt a médiában. A legkevésbé sem állt szándékomban, hogy bárkit – legfőképp az áldozatok hozzátartozóit – megsértsek.  Nagyon rosszul sikerült nyilatkozat volt.

Ön érez személyes felelősséget?

Amikor a katasztrófával kapcsolatos tények a megfelelő időpontban napvilágot fognak látni, teljesen más megvilágításba kerül majd a felelősség kérdése, mint most.  Az első egy hónapban teljesen egyoldalú kommunikáció folyt, amely mindenkit befolyásolt. Én azt gondolom, hogy amikor végre a tényeket, adatokat látja majd a közvélemény, nem biztos, hogy az én személyes felelősségem lesz a legfontosabb kérdés a katasztrófával kapcsolatban.

Egy vállalatnak kell válságterv arra, hogy hogyan tudják fenntartani a működést válsághelyzet idején. És kell egy kommunikációs terv, kifejezetten a kommunikáció szabályaira vonatkozóan.  Meggyőződésem, hogy hiba volt, hogy egy magát nem rutinos nyilatkozónak tartó ember állt ki ekkora nyomás és stressz közepette a kamerák elé szóvivőként. Az, hogy mennyire nem tudta és nem látta át, milyen iszonyat fontos a megjelenés, a megszólalás minősége egy ilyen krízis megítélésében,  álljon itt egy fotó, ami a Mal Zrt. első hivatalos megszólalásáról bejárta a magyar médiát (írottat, internetest és a TV-ket is, esetlegesen más szögből készített felvételekkel). 

bakonyi_zoltan3_krizispr.jpg

Ezt látva teljesen egyértelmű, nem szabadott volna kiállniuk. A vállalat megítélését alapvetően megatív irányba vitték. A metakommunikációjuk, a ruházatuk, a testtartásuk, az egész szituáció elhibázott. Bűnösnek mutatkoznak, akkor, amikor még nem lehetett azt tudni, pontosan mi történt és kit terhel a felelősség. Itt álltak A Felelősök. És ezután minél jobban tolta el magától a vállalat a felelősséget --annál jobban hozzátapadt. Slaggal is lemoshatatlanul.    

A bejegyzés trackback címe:

https://krizispr.blog.hu/api/trackback/id/tr144823511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.