kényes kommunikációs helyzetek

krízispr

krízispr

A metrókáosz kommunikációja: gyermekbetegségtől a forgalomból való kivonásig

2017. június 24. - Vas Dora

screen_shot_2017-06-24_at_18_50_34.pngVilágelsőségből (az első budapesti metróvonal a kontinentális Európa első földalatti vasútja, a világ első elektromos földalattija) világ szégyene lett a budapesti metró. Nyilván képtelenség lenne ennek a rendkívül szerteágazó ügynek akár csak a nagy vonalait felvázolni. De a lényeg: a lerohadt M3-as vonalain közelkedő, az orosz Metrowagonmash által korszerűsített, modernizált metrókocsik 2017. március 20-án álltak forgalomba. Június 23-án pedig kivonták őket a forgalomból.

Következmények nélküli ország

Az elmúlt 95 napban számos meghibásodás történt. Ezeket Tarlós István kezdetben normális gyermekbetegségeknek titulálta. A sajtó hatalmas figyelemmel kísérte eddig a napi lebontásban is az M3-as vonalán 626 000 főt meghaladó utasszámmal üzemelő metró felújítását, és fokozott figyelem kísér minden meghibásodást is. Érthető és indokolt ez a figyelem, hiszen a tömegközlekedés szerte a világon veszélyes üzem. Legutóbb a belga közlekedési miniszter mondott le 2016-ban, mert a repülőtéri terrormerényletet követően kiderült, nem vette figyelembe a repülőtrerek biztonsági megerősítésére vonatkozó figyelmeztetéseket. Hazánkban is van precedens arra, hogy hogyan illik eljárni egy felelős vezetőnek: a 2008-as, 4 emberáldozatot követelő  monorierdői vonatbalesetet követően Szabó Pál közlekedési miniszter és Kamarás Miklós, a MÁV igazgatóságának elnöke is lemondott. A MÁV vezérigazgatója is le akart mondani, de az ő lemondását nem fogadta el a miniszterelnök.

No, de ki a felelős vezető?

A metrókocsi felújítás, és általában a budapesti tömegközlekedés ügyében több intézménynek kell együttműködni és együtt is kommunikálni: a legfontosabbak a BKV, az NFM és Budapest Főváros Önkormányzata. A BKV végrehajtó vállalat, így következetesen Bolla Tibor BKV-vezérigazgatót állítják ki minden esetben, ha bármifajta (negatív) esemény történik. Budapest Főváros Önkormányzata nevében (leginkább az eredményeket) Tarlós kommunikálja. A metrófelújításról ( a főváros javaslatai alapján) a metrókocsi felújításról is a kormány döntött, az 1468/2014. (VIII. 19.) számú határozatában. A határozat végrehajtásával megbízott fejlesztési miniszter, Seszták szinte meg sem jelenik a kommunikációban, nem találni friss cikkeket. Mindenesetre 2014-ben még személyesen egyeztett Tarlóssal.

Törődik valaki az utasokkal?

Nem igazán. Bár Bolla Tibor június 23-án tartott sajtótájékoztatóján elnézést kért az utasoktól az okozott kellemetlenségekért és ugyanez megismétlődik a a bkv.hu weboldalon olvasható “Sajtóközlemény az M3 felújított metrószerelvényekről” című közlemény zárlatában így:

Ezúton kérjük utasaink szíves elnézését az okozott kellemetlenségekért.

Ezt az elnézéskérést utolsó mondatként odabiggyesztették a közlemény végére, de a közleménynek nem koherens rése, hiszen sem a leadben (első bekezdésben), sem pedig a közlemény 2. vagy 3. bekezdésébe nem fért bele. Ez a megfogalmazás maximum a Facebook-posztba való, ha ritkítják a 81-es buszt délután 2 és három között, nem pedig egy olyan szituációra, amikor könnyedén pánik törhetett volna ki az utasok között.

Apropó, Facebook.

bkv-facebook-velemenyek.pngÁrulkodó a BKV Facebook-oldalának tartalmi változása az utóbbi időben. Míg 2016-ban a metróbalesetekről is beszámoltak, mostanra balett és a Múzeumok éjszakája promója jelentik a friss híreket. Nem tudom igazolni, de emlékeim szerint lényegesen több panasz, illetve járatleállásról szóló info volt korábban a BKV oldalán. Ennek most semmi nyoma, szinte nincsenek is hozzászólások az újabb posztoknál (talán törlik a hozzászólásokat?). Egyedül a Vélemények szekció gyakázatosan alacsony, 2,1 -es értékelése jelzi, hogy az utasok bizony nem kimondottan elégedettek a budapesti közösségi közlekedés színvonalával. Szinte érthetelen számomra, hogy hogyan gyűlhet össze 311 vélemény, ha nincs komment az egyes posztokhoz.

Metrózó utasként mindenesetre a gyomrunk csomóban, ha a Tarlós István által 2017. március 20-án, az első metrókocsi üzembe állásakor tartott sajtótájékoztatón ígértek megvalósulnak. Aki nem emlékezne a rengeteg M3-as metrókocsi felújítással kapcsolatos ígéretre: a főpolgármester azt mondta, hogy 2018. júliusától a vonalon már csak a felújított szerelvények járnak majd.

Illusztráció: Antal Nimród Kontroll című filmjének képkockája, Budapest film

 

krizispr-blogertesito-p.jpegÉrdekelnek a kényes kommunikációs helyzetek? És a lehetséges megoldásuk? Iratkozz fel a KrízisPR Blog értesítőjére és megkapod legfrissebb posztjainkat kríziskommunikáció, változáskommunikáció témakörében.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://krizispr.blog.hu/api/trackback/id/tr1412618049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andika69 2017.06.25. 11:29:58

A szakma egy része, aki egy kicsit is látta az ugyanebből a gyárból beszerzett MÁV motorvonatok üzembe állítását, gyermek betegségeit, igen szkeptikus, és tartózkodó volt ebben a az erősen politikai színezetű ügyben. Amit tudott a szakmai közönség az már akkor sem volt túl megnyugtató. A nagyvasúti motorvonatoknál az ajtó vezérlés problémáját, mert ott is volt, végűl hazai gyártású vezérlő elektronika beépítése jelentette a megoldást. Fenyegetőzés szel, jogászkodás sál nem fog megoldódni a járművek problémája, ha oda engednék a hazai szakembereket az ügy közelébe meg lehetne oldani a jármű problémáit..........

Duplaxiii 2017.06.25. 11:51:27

Kedves Dóra!
Önnek nem kell kamuznia! Ön nyugodtan írja meg a valóságot: ezek nem felújított szerelvények, hanem a gyártónál évek óta legyártott és raktározott -
eladhatatlan - járművek! Csak mivel az támogatás csak felújításra volt, új beszerzésre nem, és a régiek felújítása sokkal drágább és időigényesebb lett volna, az új szerelvényekre átkerültek a hatósági azonosítók, és érkeztek felújítottként.
Ezek 10-15 évvel korábban fejlesztett, lényegében elvault, a kornak semmiben meg nem felelő metrói...
A másik meg: Önök koncentráljanak végre a tényekre: Ha egy szerelvénynek az ajtajai vészhelyzetben sem nyitható 20 percen át, az nem "elnézés" dolog, hanem emberek százainak a súlyos veszélyeztetése, azaz egy tömegkatasztrófa alapja!
Az m4-nél pont a tarlós csináltatott plusz kijáratokat a szerelvényekre! Pont ő állította, hogy a világon alkalmazott szabványok szerinti fékek nem megfelelőek, mert nem elégítik ki a 40 évvel ezelőtt készült elavult magyar előírásokat...
Arról írjanak már, hogy tarlós akkor miért ragaszkodott a szabályokhoz és most miért nem!?
Minden más propaganda , pártpolitika.
Egy katasztrófa esetén bentégőknek és családtagjainak nem érdekes a fészbúk meg a sok mellébeszélés.

na__most__akkor 2017.06.25. 11:56:46

@Andika69:
Ha az egész szakma ilyen (mint Andika...) akkor nem csoda.

gyermek betegségeit = gyermekbetegségeit --- egy szó
ajtó vezérlés = ajtóvezérlés --- egy szó
végűl = végül
"Fenyegetőzés szel, jogászkodás sál" --- mi van?
oda engednék = odaengednék --- egy szó
Szegény, szeegény Lőrince Lajos... az istenek ventillátornak használják, annyit forog a sírjában

@VADÁSZPUSKÁS LIBERALIZMUS:
Te meg menj a büdös tudodhova, és keress ékezeteket

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gyászhuszár 2017.06.25. 11:58:04

Trollok mindenhol... Vajon mennyit fizetek nekik?

TBal 2017.06.25. 12:00:15

@VADÁSZPUSKÁS LIBERALIZMUS: és mit keres Oszkó Péter a Wizz Air-ben???
Megannyi kínzó kérdés...

na__most__akkor 2017.06.25. 12:01:39

@Duplaxiii:
"Egy katasztrófa esetén bentégőknek és családtagjainak nem érdekes a fészbúk meg a sok mellébeszélés."

Ez az.

"propaganda, pártpolitika"
Mai Magyarország.

Indriq 2017.06.25. 12:03:12

@VADÁSZPUSKÁS LIBERALIZMUS: vasárnap is dolgoznod kell? Ez ellentmond a kormánypárt mantrájának. (Amúgy debil vagy)

morph on deer 2017.06.25. 12:18:20

Nem rinyálni kell kérem, hanem egy gyors törvénnyel kötelezni az utaznivágyókat a megfelelő védőfelszerelés beszerzésére, és az ellenőrök csak annak megléte esetén engedjék felszállni az embereket!

Ez láng-, tűz- és hőálló ruházat, teljesen zárt, vegyvédelmi előírásoknak megfelelő sisak a hozzá tartozó legalább két órára elég levegőt biztosító légzőkészülékkel.
Ezen túl minden utas legyen köteles tűzoltókészüléket, falbontó csákányt és hidraulikus feszítő-vágót magával vinni, a saját biztonsága érdekében!

A védőfelszerelés már a héten kapható lesz, a Mészáros & Co. kezdi forgalmazni, az orosz importból beszerzésre kerülő, világszínvonalú eszközöket!
(Azért nem előbb, mert még ki kell cserélni a "Сделано в СССР" feliratokat "Made in Russia" cimkékre...

Naugye, van itt megoldás, csak mindig az a libsi hangulatkeltés meg a siránkozás megy...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.06.25. 12:23:31

Törvényt hoznak rá, hogy a metróajtók nyílnak, Visszamenőleg.

Watchdog 2017.06.25. 12:25:15

Kommunikáció:
- Beszorultunk, nem működik a vésznyitó!
- Mondta valaki, hogy használhatják, vagy önhatalmúlag piszkálták? Várjanak türelemmel amíg intézkedünk, jó hír, hogy lesz légkondi...

Indriq 2017.06.25. 12:36:47

Tényleg, tarlós mondott már valamit ezzel kapcsolatban vagy még mindig a felesége szabálytalankodása miatti kamerákat üldözi?

teéjesenmindegy 2017.06.25. 12:38:17

Világvége bazmeg! Mondjon le mindenki, nem nyílt ki a metró ajtaja 5 percig. Úristen!

A katasztrófát vízionálóknak: Ha tényleg ki kell jutni a metróból, mert tűz, víz vagy valami vészhelyzet van, akkor ott a kis kalapács, és ki lehet törni az ajtókat.

A posztolónak: Ha nem vonják ki a szerelvényeket, hogy kijavítsák ezt a hatalmas hibát, akkor hogy kellett volna kijavítani? Menet közben?

Dabos Gábor 2017.06.25. 12:47:31

Ez a magyar nép felelősége, mert az Orbán-rezsimet támogatják, most is az látszik, ha most lenne a szavazás, a fidesz nyerne.
Szóval erre van igény, erre a féle vezetésre.

Egyébként meg egyszerű a dolog, megkéne vonni az állami pénzeket a BKK-tól. A miskolciak adója a miskolci közlekedésre, a debreceniek adója a debreceni közlekedésre, a budapestiek adója a budapesti közlekedésre menjen.

Indriq 2017.06.25. 12:49:03

@teéjesenmindegy: csak szólok, az utasszállító repülőgépeken 90 másodperc alatt kell teljes sötétségben kijutnia mindenkinek, különben nem kapja meg az engedélyt a típus. Mit gondolsz, veletlen?
90 másodperc után már esélyes a mérges gázok belégzése.
Szerinted hány ember bírná ki 5 percig levegő nélkül (jó esetben tűz nélkül)?
Kretén vagy, remélem a te családtagod fog 5 percet várni a füstben, tűzben.

teéjesenmindegy 2017.06.25. 12:55:26

@Indriq: Csakszólok, hogy az utasszállító gépeken van egy baromi nagy kar, amivel manuálisan kinyitja ez első ember aki odaér. Nem pedig vár arra, hogy kiégett e a relé.
Hülye vagy mint a fasz, kisfiam, az a helyzet. A mérges gázok belégzése 3 másodperc után is veszélyes, azért mérges gáz. És ilyen esetekre van ott a kalapács.
Szóval hisztizz csak tovább, és hidd azt, hogy ha tűz üt ki a metróban, akkor a sofőr majd visszatolatgatással, meg újra megérkezéssel fogja kiengedni a népet.

Indriq 2017.06.25. 13:02:14

@teéjesenmindegy: látod kreténkém, kinyitható ajtó van (belülről is), ugyan olyat ültetnek oda, akiből kinézik hogy ki tudja nyitni, de nem kell szétfeszíteni ha kell.
A valóhelyzetben a tűz közben keletkező mérges gázok nem halálos gázok és nem azonnal 100%-os koncentrációban jelennek meg.
De védd csak tovább a védhetetlent.

Stenonis 2017.06.25. 13:07:56

@teéjesenmindegy:
Ha véletlenül tűz ütne ki, vagy terroristák engednének ki mérges gázt, szerintem te is sokallnád azt az 5 perces időt...

teéjesenmindegy 2017.06.25. 13:14:02

@Stenonis: Kibasznám az ablakot? Az ugyanis ilyen esetekre van kitalálva.
Bazmeg vészhelyzet esetén használandó. Rá van írva.

@Indriq: :D::D:D:D
Igen, balfasz. Kéne egy kar, hogy a részeg idióták esetleg bármikor kinyithassák. Okos vagy hülyegyerek. Na, hess.

paraszthajszal 2017.06.25. 13:23:37

@teéjesenmindegy: „Világvége bazmeg! Mondjon le mindenki, nem nyílt ki a metró ajtaja 5 percig. Úristen!”

Most nyugodtan ironizálhatsz ezzel, mert szerencsére nem „éles helyzet” volt, „csak” egy elromló ajtónyitó, de ettől még aligha megnyugtató, ha a vésznyitó nem működik, mert mondjuk egy öngyilkos merénylő robbantása idején emberéletekbe kerülhetett volna, ha emiatt percekkel később tudják kimenekíteni a sérülteket.

A kalapács nem a vésznyitót helyettesíti, hiába töröd ki vele az üveget, azon a nyolcvan éves nagymamák hem fognak kimászni.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2017.06.25. 14:10:08

@teéjesenmindegy: A fidesz kutyája persze bagatellizál. Kiváncsi lennék mit írnál erről, ha Demszkíj lenne a főpolgi...

Smith Johni 2017.06.25. 14:24:50

minek metró, olimpiát parasztnak. :D

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.06.25. 14:57:21

@Dabos Gábor: " A miskolciak adója a miskolci közlekedésre, a debreceniek adója a debreceni közlekedésre, a budapestiek adója a budapesti közlekedésre menjen."

És akkor mi marad Pénztáros Lőrincnek?

EGY a megingathatatlan HÁROM millióból 2017.06.25. 15:14:36

"Világelsőből világ szé­gye­ne lett a budapesti metró"
Szornyu borzalom, most az egesz vilag ezen szornyulkodik, hogy magyarorszagon elromlott egy metro ajto, mert hat ennel borzalmassabb dolog nem tortent a vilagban az elmult honapban.

Csodalkozom, hogy meg nem avatkozott be az ENSZ es a NATO.
Es hogy az Europia Unio egyetlen kotelezettszegesi eljarast sem inditott ellenunk, az ajtok miatt.
Talan csak valamilyen hanyagsag miatt, nem ertesultek rolla, kulonben mar, nyilvan kizartak volna az orszagot az uniobol.

teéjesenmindegy 2017.06.25. 15:44:05

@Sörös Mérenc: Most hogy így említed a demszkit.
A combinok hányszor is rohadtak le? A hiperszupcsi alstromnak múltkor mintha épp sikerült volna elkerülniük egy ütközést.

Egy kibaszott hiszti amit csináltok, az a kurva nagy igazság.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.06.25. 16:22:46

@EGY a megingathatatlan KÉT millióból: Látom gáz van nálatok, ezerrel magyarázzátok, hogy az orosz cucc nem is annyira szar.

teéjesenmindegy 2017.06.25. 16:26:43

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Ja, az orosz cucc nyilvánvalóan szar. Végül is az alstomoknak nylt az ajtajuk.
Csak a fékek voltak szarok, meg a kerekek lapultak le, meg majdnek ütköztek is.

Csipyke 2017.06.25. 16:51:06

@Indriq: nem is kell hogy a gázok mérgezzenek, elég az első slukk a forróbb levegőből végigégetni a légutakat...

paraszthajszal 2017.06.25. 17:22:13

@teéjesenmindegy: Látom, a szövegértelmezést már nem tanítják az iskolában.

Nem, SZERENCSÉRE most nem történt katasztrófa a metrón, csak egy műszaki hiba (ami valóban bármikor előfordulhat egy relatíve új rendszernél), súlyosbítva azzal, hogy az ilyen esetekre kitalált vésznyitó sem volt működőképes.

Mindennek most a bosszúságon és az utasok idegességén kívül nem volt következménye, csak akkor lett volna, ha valóban katasztrófahelyzetben mondott volna csődöt a vésznyitó. A budapesti utasok biztonsága nem játék, ezzel nem szabad viccelni vagy kísérteni a sorsot, mert ha egyszer valóban beüt a krach, akkor már késő lesz sopánkodni meg elnézést kérni.

heptakontanonaéder 2017.06.25. 17:29:14

@teéjesenmindegy:
Kis kalapács? Ajtótöréshez? (majd ha kivágtad a legnagyobb fát ezzel a kis heringgel)
És ha még nem tűnt volna fel zseniségednek, a "kis kalapácsokat" már Mityiscsiben (Мытищи, Метровагонмаш) "privatizálták".

Csipyke 2017.06.25. 17:33:22

@teéjesenmindegy: azé' kivancsi lennek, hany masodpercen belul lincselned meg tarlost, ha anyad/feleseged/gyerekwd pusztulna ott benn. De mondok jobbat: lattad a londoni tuzet? Na gondolj kb. ugyanarra.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.06.25. 22:07:58

@teéjesenmindegy: Melléduma. :-)) Most az orosz technikáról van szó. Hiába erőlköcc, cibájjuk mint foxi a lábtörlőt.

Duplaxiii 2017.06.27. 10:32:56

@teéjesenmindegy:
A politikai vakságod miatt az alapokat nem érted!
Itt egy alap biztonsági pont nem teljesül!
Nem kerékkopás meg a vezetéktartó kandelláberek terhelhetősége.
Minden műszaki cuccra vonatkoznak nemzetközi előírások. Egy kínai cucc is bukik egy műszaki vizsgálaton, ha nem megfelelő mondjuk a szigetelése. Egy gyerekjáték is tiltásra kerül, ha veszélyes anyag oldódik ki belőle. Az autóknak, a lifteknek is vannak olyan előírásaik, melyek azonnali leállítást írnak elő.
Itt nem az a gond, hogy kormánymutyi miatt elavult szarokat vásároltunk, hanem hogy az ajtóvezérlése nem teljesíti az előírásokat, majd a legfontosabb paramétert, a vész esetén a szerelvény elhagyását akadályozza meg hosszú időre a jármű.
Gondolom, ha az anyád lenne bezárva és közben tűz ütne ki, akkor is a kormánypropagandát üvöltenéd?
Szerinted a reptéren nem gyakorlatoznak a tűzoltók mentést? pedig lehet a büdös életben nem lesz Ferihegyen katasztrófa, de a mentést akkor is gyakorolni kell. És a gépeken is előírás a vész eseti protokoll, pedig a repülőgépek döntő halmazában soha nem lesz katasztrófa. De ha megakad egy teszet, akár az egész típuscsaládot azonnal a földre utasítják.
Itt nem, egy korszerűtlen szarnak a legfontosabb biztonsági protokollja nem teljesül, de van aki védi őket...
Tudod a szovjet metrók 30-35 évesek, ez valóban korszerűbb! 10-15 évvel... De a mai korszerű gyártmányokhoz hasonlítva ott az a minusz 10-15 év. Egy olyan területen, ahol 5 év is elavultságot jelent.
süti beállítások módosítása