Világelsőségből (az első budapesti metróvonal a kontinentális Európa első földalatti vasútja, a világ első elektromos földalattija) világ szégyene lett a budapesti metró. Nyilván képtelenség lenne ennek a rendkívül szerteágazó ügynek akár csak a nagy vonalait felvázolni. De a lényeg: a lerohadt M3-as vonalain közelkedő, az orosz Metrowagonmash által korszerűsített, modernizált metrókocsik 2017. március 20-án álltak forgalomba. Június 23-án pedig kivonták őket a forgalomból.
Következmények nélküli ország
Az elmúlt 95 napban számos meghibásodás történt. Ezeket Tarlós István kezdetben normális gyermekbetegségeknek titulálta. A sajtó hatalmas figyelemmel kísérte eddig a napi lebontásban is az M3-as vonalán 626 000 főt meghaladó utasszámmal üzemelő metró felújítását, és fokozott figyelem kísér minden meghibásodást is. Érthető és indokolt ez a figyelem, hiszen a tömegközlekedés szerte a világon veszélyes üzem. Legutóbb a belga közlekedési miniszter mondott le 2016-ban, mert a repülőtéri terrormerényletet követően kiderült, nem vette figyelembe a repülőtrerek biztonsági megerősítésére vonatkozó figyelmeztetéseket. Hazánkban is van precedens arra, hogy hogyan illik eljárni egy felelős vezetőnek: a 2008-as, 4 emberáldozatot követelő monorierdői vonatbalesetet követően Szabó Pál közlekedési miniszter és Kamarás Miklós, a MÁV igazgatóságának elnöke is lemondott. A MÁV vezérigazgatója is le akart mondani, de az ő lemondását nem fogadta el a miniszterelnök.
No, de ki a felelős vezető?
A metrókocsi felújítás, és általában a budapesti tömegközlekedés ügyében több intézménynek kell együttműködni és együtt is kommunikálni: a legfontosabbak a BKV, az NFM és Budapest Főváros Önkormányzata. A BKV végrehajtó vállalat, így következetesen Bolla Tibor BKV-vezérigazgatót állítják ki minden esetben, ha bármifajta (negatív) esemény történik. Budapest Főváros Önkormányzata nevében (leginkább az eredményeket) Tarlós kommunikálja. A metrófelújításról ( a főváros javaslatai alapján) a metrókocsi felújításról is a kormány döntött, az 1468/2014. (VIII. 19.) számú határozatában. A határozat végrehajtásával megbízott fejlesztési miniszter, Seszták szinte meg sem jelenik a kommunikációban, nem találni friss cikkeket. Mindenesetre 2014-ben még személyesen egyeztett Tarlóssal.
Törődik valaki az utasokkal?
Nem igazán. Bár Bolla Tibor június 23-án tartott sajtótájékoztatóján elnézést kért az utasoktól az okozott kellemetlenségekért és ugyanez megismétlődik a a bkv.hu weboldalon olvasható “Sajtóközlemény az M3 felújított metrószerelvényekről” című közlemény zárlatában így:
Ezúton kérjük utasaink szíves elnézését az okozott kellemetlenségekért.
Ezt az elnézéskérést utolsó mondatként odabiggyesztették a közlemény végére, de a közleménynek nem koherens rése, hiszen sem a leadben (első bekezdésben), sem pedig a közlemény 2. vagy 3. bekezdésébe nem fért bele. Ez a megfogalmazás maximum a Facebook-posztba való, ha ritkítják a 81-es buszt délután 2 és három között, nem pedig egy olyan szituációra, amikor könnyedén pánik törhetett volna ki az utasok között.
Apropó, Facebook.
Árulkodó a BKV Facebook-oldalának tartalmi változása az utóbbi időben. Míg 2016-ban a metróbalesetekről is beszámoltak, mostanra balett és a Múzeumok éjszakája promója jelentik a friss híreket. Nem tudom igazolni, de emlékeim szerint lényegesen több panasz, illetve járatleállásról szóló info volt korábban a BKV oldalán. Ennek most semmi nyoma, szinte nincsenek is hozzászólások az újabb posztoknál (talán törlik a hozzászólásokat?). Egyedül a Vélemények szekció gyakázatosan alacsony, 2,1 -es értékelése jelzi, hogy az utasok bizony nem kimondottan elégedettek a budapesti közösségi közlekedés színvonalával. Szinte érthetelen számomra, hogy hogyan gyűlhet össze 311 vélemény, ha nincs komment az egyes posztokhoz.
Metrózó utasként mindenesetre a gyomrunk csomóban, ha a Tarlós István által 2017. március 20-án, az első metrókocsi üzembe állásakor tartott sajtótájékoztatón ígértek megvalósulnak. Aki nem emlékezne a rengeteg M3-as metrókocsi felújítással kapcsolatos ígéretre: a főpolgármester azt mondta, hogy 2018. júliusától a vonalon már csak a felújított szerelvények járnak majd.
Illusztráció: Antal Nimród Kontroll című filmjének képkockája, Budapest film
Érdekelnek a kényes kommunikációs helyzetek? És a lehetséges megoldásuk? Iratkozz fel a KrízisPR Blog értesítőjére és megkapod legfrissebb posztjainkat kríziskommunikáció, változáskommunikáció témakörében.